

● اکثر افرادی که در بازار سرمایه ایران فعالیت میکنند، یا بر اساس متغیرهای مالی و اقتصادی و یا بر اساس نمودارهای قیمتی و زمانی سهم و بازار را تحلیل میکنند و بر همین اساس نیز به دو دسته تحلیلگر بنیادی و تحلیلگر تکنیکال تقسیم بندی میشوند. البته گاهی اوقات نیز تحلیلگران از هر دو روش تحلیلی برای بررسی و تحلیل سهام استفاده میکنند.
● گاهی اوقات در بررسی و تحلیل بازار به این نتیجه میرسیم صنعتی که اصلا مورد توجه بازار نیست و دلیل بنیادی هم برای رشد آن وجود ندارد، به واسطه اخبار منتشر شده، شرکتهای مربوط به آن صنعت رشد خوبی میکنند. حالا فرض کنیم یک تحلیلگر بنیادی عنوان کند که واقعا اتفاقی در این شرکت ها نیفتاده و صرفا یک سری اخبار و شایعات مربوط به صنعت، موجب رشد شرکتهای گروه شده و به همین دلیل سهام شرکت را خریداری نکند.
● این تفکر اشتباه است و یک تحلیلگر باید در کنار عوامل تحلیلی برای بررسی شرکت، قابلیت معاملهگری هم در بازار داشته و بر اساس متغیرهایی مانند حجم معاملات و ورود نقدینگی به صنعت، قادر به تشخیص روند حرکتی سهم و یا صنعت و معامله بر اساس روند باشد.